Dit helbred starter her

Fordi dit helbred er en investering

tabe sig

Sådan taber du dig på den sunde måde

Hvad er fedmeepidemien?

Fedmeepidemien er en tilstand, der påvirker et stigende antal mennesker i Vesten. Det har været støt stigende i årtierne, og det forventes at fortsætte med at stige, især hvis der ikke er gjort nye opdagelser om denne tilstand.

Vesten har oplevet en tilstrømning af fedme i de seneste år, da folk indtager mere kalorieføde og mindre motion. Fedme kan føre til forskellige sundhedsproblemer og forårsage kroniske sygdomme som diabetes og hjerte -kar -sygdomme.

Fedmeepidemien er en af de største bekymringer for folkesundheden i USA. Denne artikel vil diskutere, hvad der forårsager det, hvad det gør ved din krop, og hvordan du kan reducere dine chancer for at blive overvægtige i nutidens samfund.

3 enkle tips til vægttab

Vægttab er en vanskelig proces, men med disse tips kan du lettere og hurtigere nå din målvægt.

1. Fjern sukker fra din kost: Sukker er en af de vigtigste syndere for vægtøgning. Det øger dit blodsukker og gør dig oftere sulten.

2. Spis protein ved hvert måltid: Protein øger stofskiftet og holder dig mæt i længere tid mellem måltiderne.

3. Tilføj mere fiber til din kost: Fiber hjælper dig med at tabe dig ved at få dig til at føle dig hurtigere mæt, hvilket også forhindrer overspisning senere på dagen.

Det skal nok lykkes, selv om det er svært

Det er ikke let at tabe sig. Jo mere vægt du vil tabe, jo sværere kan det være. Det hjælper ikke, at der er så mange mennesker derude, der giver frygtelige råd om, hvad du skal spise, og hvordan du skal dyrke motion.

Heldigvis kan vi med fremkomsten af internettet og dets rigdom af oplysninger finde fremragende ressourcer til, hvad vi skal putte i vores kroppe, og hvordan vi gør det. Vi har alle haft en ven, der siger: “Åh gud, denne kost er så meget lettere, end jeg troede, det ville være!” eller “jeg tabte 10 pund på bare to uger!” Hvorfor sker dette?

Det kan være fordi de fandt en kostplan, der rent faktisk virker for dem, eller måske fandt disse venner nogen, der kunne give dem gode råd om, hvilken slags mad de skulle

Ved at følge disse sunde spisetips kan du endelig nå dine mål

Følgende sunde tips kan hjælpe dig med at nå dine vægttabsmål.

Spis morgenmad:

Morgenmad er en god måde at starte dagen på, og det starter også stofskiftet. At spise morgenmad reducerer risikoen for overspisning senere på dagen, samt bevarer et godt helbred.

Få noget motion:

Motion behøver ikke at være kompliceret og tidskrævende. Du kan lave enkle øvelser som at gå, jogge eller endda lave pushups og situps i din frokostpause på arbejdet.

sund mad

3 Tips til det sunde madvalg til dig med en travl livsstil

Den gennemsnitlige person har cirka 25 timers fritid om ugen.

Dette tal halveres ofte med det beløb, der tages af arbejds- og familieforpligtelser, som mange mennesker påtager sig. Tidsforskellen mellem en travl person og en, der ikke har det, kan være op til 10 timer om dagen. Dette er en enorm forskel, når du tænker over det.

Problemet med dette er, at der er nogle grundlæggende ting, vi skal gøre for at passe på os selv som at spise sundt, som har brug for en god del tid, for at de kan udføres korrekt.

1. Gode madvalg, der er lette at foretage

Ved du, hvad der er svært? Spise sundt. Det handler ikke kun om at opgive dine yndlingsfødevarer, det handler om at finde gode erstatninger, der både er nærende og lækre.

Der er mange hurtige og lette middagsopskrifter, der kan laves på mindre end 30 minutter, som denne thailandske karryopskrift med en gryde. En anden mulighed er at gøre det til en suppe som denne thailandske butternut squash suppe opskrift.

Derfor har vi listet nogle af de bedste morgenmadsideer til arbejde herunder:

Folk kæmper ofte med at finde ud af, hvad de skal spise til morgenmad, når de er på farten. Derfor har vi listet nogle af de bedste morgenmadsideer til arbejde herunder.

1. Chia Pudding Parfait

2. Morgenmad Burrito Bowls

3. Spinat & Feta Omelet Wrap

2. Bliv kreativ med opbevaringsmuligheder for dine måltidsforberedende varer derhjemme

Det er en kendt sag, at vores planet vil blive overhalet af plastik. Og selvom det er usandsynligt, at vi vil fjerne det helt, kan vi i det mindste minimere brugen og skifte til genanvendelige muligheder for madopbevaring.

Der er mange måder, hvordan du kan oprette dine egne opbevaringsbeholdere til din “tilberedte mad” uden at bruge nogen plastfolie. Desuden er nogle af disse alternativer tilfældigvis meget billigere end at købe en færdigpakket beholder fra butikken.

3. Måder at tilberede en stor mængde mad på én gang, når du har en langsom komfur eller gryde

– Du kan tilberede en stor mængde kylling på én gang i en langsom komfur eller gryde.

– I en langsom komfur kan du tilberede 3 til 5 pund kød på medium varme i 3 til 4 timer.

– En gryde kan også bruges til at tilberede denne mængde mad, og tilberedningen tager cirka 2 timer.

– Tilberedningstiden afhænger af kødets størrelse og type samt den temperatur, du bruger.

Konklusion: Betydningen af at spise

Konklusionen på artiklen er, at det at spise sundt er vigtigt for at opretholde en sund livsstil. For at spise sundere og tabe sig, er det vigtigt at finde en kost, der fungerer for dig.

5 2 kuren

5:2 Kuren

5:2 kuren også kaldet 5 2 faste er en diæt hvor man 2 dage om ugen ikke spiser mere end 500 kalorier (for kvinder) eller 600 kalorier (for mænd). De to dage må ikke være sammenhængende da man så faster for længe.

Tanken med kuren er at man med de to dages faste kan minimere sit samlede kalorieindtag for ugen, uden at det behøver være specielt hårdt, og uden at man behøver sætte sig ind i komplicerede slankekursregler eller give afkald på nogle fødevarer man er specielt glad for.

5:2 Kuren bøger

Kom godt i gang med 5:2 faste med nogle af disse bøger

[pto search = “plkeyword:plkulhydrater.dk52kuren”]

Videoer om 5:2 kuren

Intermitterende faste hos mennesker

Intermitterende faste fører til fysiologiske og metaboliske ændringer hos mennesker svarende til kontinuerlig kalorirestriktion. En stor forskel er imidlertid, at signifikant højere plasmakoncentrationer af ketonlegemer kan detekteres under intermitterende faste . Det antages, at ernæringsmønsteret for intermitterende faste ligner menneskers, før landbrugets og kvægavlens begyndelse nærmer sig de moderne rytmer i moderne tid, og at menneskekroppen stadig er tilpasset det . Resultater fra korttidsundersøgelser tyder på, at forsøgspersoner mister 3-7% af deres kropsvægt efter to til tre måneders skiftende daglig faste.

Bredere kliniske erfaringer skyldes lande med en overvejende muslimsk ( islamisk ) befolkning, hvor ramadanen fejres årligt. De metaboliske forbedringer observeret hos raske individer er meget små. Andre undersøgelser beskriver en stigning i det ugunstige LDL -kolesterol og et fald i det gode HDL -kolesterol, især hos raske mænd. [39] Hos overvægtige mennesker, der praktiserer Ramadan, vender den forbedrede kropssammensætning tilbage til sin oprindelige tilstand efter et par uger.

Undersøgelser af overvægtige mennesker uden religiøs baggrund viser heller ingen fordele ved intermitterende faste, hverken ved 16: 8-fasting (tidsbegrænset spisning), 5: 2-faste eller med alternativ fastende (hver anden-dag-faste) . Vægttabet er ikke større end ved kontinuerlig kaloriebegrænsning. Den lavere kardiovaskulære og metaboliske risiko beskrevet i observationsstudier kan skyldes omvendt årsagssammenhæng : Mennesker med lav risiko anvender intermitterende faste oftere, men intermitterende faste reducerer ikke risikoen.

Under alle omstændigheder kan resultaterne fra dyreforsøg ikke let overføres til mennesker. I mange tilfælde blev forsøgsdyrenes kontrolgruppe fodret ad libitum og havde begrænsede muligheder for at dyrke motion, hvilket helt sikkert fører til en usund livsstil på grund af fedme. Det er derfor stadig stort set uklart, om intermitterende faste har nogen positiv effekt på mennesker med et lavt eller normalt kropsmasseindeks .

Ovenstående afsnit er udgivet med Wikipedia som kilde under Creative Commons 3.0.

stenalderkost

Stenalderkost

Stenalderkost kaldes også palæolitisk kost, og er i korte træk en diæt hvor man spiser som man gjorde tilbage i stenalderen. Dengang var man et jæger-samlersamfund, og spiste meget anderledes end man gør i dag, med færre plantede afgrøder og mindre korn.

I Danmark er stenalderkost særligt blevet gjort kendt af Christian Bitz og Thomas Rode

Stenalderkost kogebøger

Her kan du se et udvalg af kogebøger om stenalderkost

[pto search = “plkeyword:plkulhydrater.dkstenalderkost”]

Videoer om stenalderkost